KENTAUR (Erkel László) (1965) I Díszlet- és jelmeztervező, festőművész, zenész
„Gyerekkorom óta nem csak önkifejezés, hanem már-már terápiás ügy, hogy festek. A képzőművészet a második énem a színházi mellett. Ezek az alkotásaim kendőzetlenül és őszintébben reagálnak arra, ami velem és körülöttem történik – azt festem, ami legbelül vagyok. A képeimben tudom igazán megfogalmazni az örömeimet és a fájdalmaimat, vívódásaimat.
A színházi produkcióknál mások történeteit mesélem el, a képzőművészeti munkásságom csak rólam szól, csak a saját gondolataimról, érzéseimről. Ezek az alkotások az én történeteim.”
1965. április 18-án zenész családban született Budapesten. Üknagybátyja Erkel Ferenc. Festészeti tanulmányait a Képző és Iparművészeti Szakközépiskolában kezdte, Záborszky Gábor és Tölg-Molnár Zoltán festőművészek kezei alatt. 1988-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola Festő szakán mestere Gerzson Pál volt, majd posztgraduális képzésben részesült a Murális Festészet Tanszéken, ahol szintén Tölg-Molnár Zoltán volt a mestere. 1988 óta a Magyar Művészeti Alapnak / Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének és a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának. 1989-ben Derkovits és Ludwig ösztöndíjas lett. Több éven keresztül a Stúdió vezetőségi tagja volt, majd egy évig az elnöke.
Kilenc évig tartó klasszikus zenei tanulmányokat követően alapító tagja volt az 1982-ben alakult Satöbbi zenekarnak, ahonnan1988-ban levált és az elkövetkezendőévekben két szólólemezt jelentetett meg Presser Gábor és Sztevanovszky Dusán közreműködésével. 2004-ben hívta életre új zenekarát, akikkel megjelentette eddigi utolsó lemezét, az Urban Stigmát. A hazai rock koncertek történetében elsők között olyan színpadi produkciókat hozott létre, melyben a színház, a mozgásszínház, a film- ésa képzőművészet a rockzenével párhuzamosan jutott szerephez.
1982 óta készít lemez- és könyvborítókat, plakátterveket. Látványtervezőként 1990-ben a Budapesti Kamaraszínházban a LEONCE ÉS LÉNA című darabjában debütált. Azóta számos magyar és külföldi produkciónak tervezett díszletet és jelmezt. Nemzetközi tervezői karrierje 1995-ben kezdődött, amikor Simon Edit meghívására a neves angol producer, Cameron Mackintosh a Miss Saigon szegedi szabadtéri produkciójára látogatott és felkérte a MISS SAIGON, az OPERAHÁZ FANTOMJA? az OLIVER! és a MARTON GUERRE című musicalek új látványvilágának megtervezésére külföldi produkciókhoz. 2000 óta újra nagyobb hangsúlyt kapott festészeti munkássága, hazai és nemzetközi kiállításokon is megjelenik képzőművészeti alkotásokkal. 2004-ben képzőművészeti, díszlettervezői és zenei munkásságát bemutató könyv jelent meg a Hanga Kiadó gondozásában. Nemzetközi sikerű balettprodukciónak is tervezett díszleteket. 2001-tőlfoglalkozik jelmeztervezéssel is. 2006-tól Roman PolanskiVÁMPÍROK BÁLJA című musicalje teljes látványvilágát már egyszemélyben ő jegyzi több fővárosban. Legutóbbi munkái a Magyar Állami Operahát Eiffel Műhelyházában Gyöngyösi Levente: MESTER ÉS MARGARITA című operájának ősbemutatója (2021.) Csajkovszkij: DIÓTÖRŐ a tallini Észt Nemzeti Operaházban (bemutató: 2023.). Díszlettervezői munkájáért 1994-ben megkapta a Magyar Színikritikusok Díját, többször nyert Dömötör díjat, 2003-ban az Operaház fantomja díszletét Gundel-díjjal jutalmazták. Jászai Mari-díjas (2007). Érdemes Művész (2013).
Kentaur 2022
További információ: www.kentaur.hu
KENTAUR (László Erkel) (1965) I Set and Costume Designer, Painter, Musician
He was born on April 18, 1965 in a musician family in Budapest. In 1988, he graduated from the Hungarian Academy of Fine Arts with a master’s degree in Painting. He received postgraduate training at the Department of Mural Painting. Since 1988, he has been a member of the Hungarian Art Foundation/National Association of Hungarian Creative Artists and the Studio of Young Artists. He was a member of the Studio’s board for several years, then its president for a year. In 1989, he took part on Derkovits and Ludwig scholarships. Since the late 80’s his paintings regularly appear at personal and group exhibitions. He was the lead singer and lyricist of a “new wave” rock group and later he recorded several solo rock albums.
Kentaur started his theatre career as a graphic designer, and later transitioned into set and costume design. Since 1990 he has worked at all major Hungarian drama theatres. He’s worked extensively for musical, opera and ballet productions all over Europe and overseas, as well as for television and movie productions.
He was the first set designer in Hungary to use interactive, live video- techniques on stage. International recognition came to him in 1995, when, at the invitation of the renowned theatre producer Sir Cameron Mackintosh, he created new set designs for MISS SAIGON (Copenhagen, 1996; Stockholm, 1998; Manila/Philippines, 2000), THE PHANTOM OF THE OPERA, OLIVER!, MARTIN GUERRE and LES MISERABLES.. The later was Kentaur’s London’s West End debut as a set designer in 2002. He became the first-ever production designer entrusted to make a new “non-replica” stage design. In 2006 he created a picturesque, magical realistic set and costume design for Roman Polanski’s cult musical of DANCE OF THE VAMPIRES introduced many cities. Kentaur was the set and costume designer for the new international musical production HOLLYWOOD DIVA in Saint-Petersburg (2014). As well as the costume designer of MASTER AND MARGARITA in Saint-Petersburg (2014) and Moscow (2015). In 2016 he designed grandiose sets for the SHREK production at the Budapest Arena. His most recent work is the world premiere of the opera version of MASTER AND MARGARITA in the Hungarian State Opera House (2021), Tchaikovsky: THE NUTCRACKER at the Estonian National Opera in Tallinn (2023). The State of Hungary awarded Kentaur with the prestigious Jászai Mari Award in 2007 and in 2013 he got the Honorable Artist Price for his contributions to theatre art. Since 2008 he is the Chairman of the Hungarian Stage and Costume Designer Association.
“Since I was a child, painting has not only been a form of self-expression, but almost a therapeutic matter. Fine art is another part of me, next to theater.These works react openly and more honestly to what happens to me and around me – I paint what I am inside. I can really express my joys and pains and struggles in my pictures.In theater productions, I tell other people’s stories, my visual art work is only about me, only about my own thoughts and feelings. These works are my stories.”
Kentaur 2022
Further info: www.kentaur.hu